- Steeds meer industrieën lijken de eindeloze geldstroom van abonnementen te ontdekken.
- Autofabrikanten als BMW en Tesla zijn de laatste die ook overstappen op maandelijkse betalingen om toegang te krijgen tot bepaalde opties.
- Data toont aan dat de overvloed aan abonnementen juist aanstuurt op meer illegale praktijken zoals hacks en piraterij.
- Lees ook: Nothing laat Apple zien wat het vergeten was
Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.
OPINIE – BMW-fans waren deze maand in alle staten. Hun geliefde merk maakte een zeer onorthodoxe stap naar abonnementen op opties. In Zuid-Korea begonnen de Duitsers met een proef om bijvoorbeeld stoelverwarming in je auto te krijgen door hierop via een webshop een abonnement te nemen.
Ook Tesla lijkt nu de maandelijkse inkomstenbron ontdekt te hebben, want het merk wil de navigatiemogelijkheden van de auto’s achter een betaalmuur zetten. Al doet het bedrijf van Elon Musk dat pas nadat de auto acht jaar op de weg is.
En niet alleen deze twee merken lijken ‘het licht’ gezien te hebben. Stellantis, het moederbedrijf van onder andere Peugeot, Opel en Fiat, denkt dat abonnementen op opties de aankomende jaren letterlijk miljarden euro’s extra omzet kunnen gaan opleveren.
Maar hierbij lijkt een belangrijke valkuil gemist te worden. Iets wat ook gaande is op de streamingmarkt: meer abonnementen stimuleren illegale praktijken.
Ik zal even uitleggen wat ik hiermee bedoel: toen Netflix en andere streamingpartijen de markt betraden, leek het er even op dat digitale piraterij op sterven na dood was. Gemak dient de mens, en films en series streamen is nu eenmaal makkelijker dan ze via een omweg te downloaden van onveilige sites. Laat staan om ze na het downloaden op je tv te krijgen.
Maar nu het streaminglandschap met de dag gefragmenteerder en ook duurder wordt, is het voor een toenemend aantal mensen genoeg. Na maandelijks te betalen voor Netflix, Disney+, HBO Max, NL Ziet en ga zo maar door, is het nog steeds niet mogelijk om alle content te kijken die je graag zou willen zien. Ook is het voor velen financieel niet haalbaar om overal een abonnement op te hebben. Illegaal downloaden wordt dan toch weer aantrekkelijk.
De cijfers nemen dan ook gestaag weer toe. Na een jarenlange daling werd in 2021 een stijging van 16 procent meer digitale piraterij gemeten dan een jaar ervoor. Dat blijkt uit onderzoek van Akamai.
Als je dit doorvertaalt naar de autoindustrie, betekent dit voor hen een flinke kostenpost, want de opties moeten vaak fysiek ingebouwd worden. De kosten gaan dus letterlijk voor de baten uit, mits ze deze kosten in de toekomst niet gewoon standaard berekenen in de basisprijs.
Als er een paar slimme hackers zijn die de software weten te kraken en de stoelverwarming daarmee ‘gratis’ beschikbaar kunnen maken, dan is dat voor veel auto-bezitters een enorm aantrekkelijke keuze. Zeker als de garantie op de auto toch al is verlopen. Dat lijkt op dit moment namelijk de enige stok achter de deur om het hacken van de software te voorkomen.
En het is niet alsof dit soort dingen op dit moment nog niet gebeuren in de autobranche. Er worden bijvoorbeeld veel auto’s met hetzelfde motorblok verkocht, maar met verschillende vermogensopgaven. De fabrikant beperkt dan vaak softwarematig het maximale vermogen van het goedkopere model. En dat kan in veel gevallen heel simpel door een ‘tune’ verwijderd worden.
Daarnaast valt te bezien of de consument nog meer abonnementen accepteert. Zeker nu het in een markt gebeurt waarvan men voorheen gewoon afrekende en daarmee klaar was. Het kan ook betekenen dat mensen geen opties meer aanvinken bij de aanschaf van de auto, maar dat ze simpelweg naar de dichtstbijzijnde hacker rijden om daar alle luxe snufjes te verkrijgen voor een eenmalig vriendenprijsje.